Slovníček
- .NET
- Microsoft® .NET je sada nejmodernějších softwarových technologií a nástrojů, jejichž cílem je propojení světa informací, lidí, systémů a zařízení.
- 3D-secure
- Platby kartami jsou dnes již naprosto bezpečné. Velká část platebních bran dnes používá bezpečnostní systém 3D-secure, který zajišťuje bezpečnost tím, že údaje o své kartě nakupující neposkytuje obchodníkovi, ale přímo bance.
- ASP - programovací technologie
- ASP (Active Server Pages) jsou oblíbenou a stabilní technologií společnosti Microsoft. Jedná se o technologii, která umožňuje tvorbu internetových aplikací, které na základě dat uložených v databázi a s využitím některého ze skriptovacích jazyků dokáží vytvářet tzv. dynamické…
- ASP - služba
- Termínem ASP (Application Service Providing) je poskytování aplikačních služeb (software) prostřednictvím internetu. Jedná se o jednu z forem outsourcingu.
- ASP.NET - technologie
- Technologie Microsoft ASP.NET není jen další generací prostředí ASP (Active Server Pages). Poskytuje zcela nový model programování pro vytváření síťových aplikací používajících výhod sítě Internet.
- Axapta - systém určený k plánování a řízení firemních zdrojů (ERP) a e-business
- Axapta (přesný název Microsoft Dynamics AX) je systém určený k plánování a řízení firemních zdrojů (ERP) a e-business. Axapta je systém, který je nainstalován pro potřeby výuky na Ekonomické fakultě Jihočeské university.
- B2B
- B2B (Business-to-Business) je termínem z oblasti elektronické komerce (e-commerce). Zkratkou B2B jsou označována softwarová řešení (internetové obchody), která jsou určena pro obchodování mezi obchodními partnery, kdy dodavatel prodává svým obchodním partnerům (dealerům, velkoodběratelům) za speciálních…
- B2C
- B2C (Business-to-Customers) je termínem z oblasti elektronické komerce (e-commerce). Zkratkou B2C jsou označována softwarová řešení (internetové obchody), která jsou určena pro prodej koncovým spotřebitelům (fyzické osoby, domácnosti apod.).
- B2G
- B2G (Business-to-Government) je termínem z oblasti e-commerce. Umožňuje podnikům obchodovat se státní správou. Obvykle se využívá aplikací (elektronické tržiště), které umožňují podnikům nabízet své produkty státní správě. Organizace veřejného sektoru (ministerstva, finanční úřady, orgány místní…
- B2R
- Termín B2R vyjadřuje obchodní vztahy mezi podnikem a jeho vlastními obchodními zástupci. Využíváno je e-shopů nebo extranetových aplikací.
- Banner
- Banner je grafický reklamní formát, který je hojně využíván na internetu.
- BIN
- Buy It Now - Ke koupi za pevně stanovenou cenu (aukce se tak ukončí)
- Blog
- Blog poměrně nová, velmi oblíbená forma webů v časopiseckém stylu, kdy web tvoří obvykle jedna osoba (autor blogu) a články jsou řazeny chronologicky od nejnovějších po starší.
- C2C
- Zkratkou C2C (Consumer To Consumer) jsou označovány internetové aplikace typu bazar, aukce (aukční systémy)nebo elektronická tržiště pro výměnný obchod.
- Click-rate
- Poměr počtu kliknutí k počtu zobrazení reklamního prvku - vypovídá o účinnosti dané reklamy.
- CMS
- CMS (Content Management System) je softwarová aplikace pro správu a publikování informací na internetu, intranetu, či extranetu. CMS systémy jsou vhodné pro firemní weby, firemní prezentace, prezentace výrobků a služeb, internetové časopisy, portály ap.
- CRM
- CRM (Customer Relationship Management) je poměrně široký termín, který pokrývá koncepty užívané organizacemi k udržení jejich vztahu se zákazníky, včetně sběru, ukládání, využívání a analýzy dat.
- Data Mining - dolování dat
- Data mining představuje proces shromažďování a vyhodnocování dat. Je pojmem z oblasti Business Inteligence.
- Data warehouse
- Data warehouse je hlavní "skladiště" historických dat organizace. Dá se řící, že se jedná o firemní paměť. Uložená data mají hodnotu pro další zpracování, vyhodnocování a analýzy.
- Datová komunikace
- Pojmem datová komunikace se označuje proces výměny dat mezi různými softwarovými systémy (aplikacemi). V ideálním stavu probíhá datová komunikace plně automatizovaně a zabezpečeně, aby bylo zabráněno neoprávněným přístupům k datům.
- DMS
- Pojmem DMS se vynačují CMS systémy, které jsou určeny pro správu dokumentů organizace, ať už se jedná o využití v centrále nebo na pobočkách.
- Dynamické webové stránky
- Základem je programovací technologie, program a data uložená v databázi. Program umístěný na internetovém serveru, pak na základě požadavku na zobrazení konkrétní stránky webovou stránku dynamicky sestavuje a odesílá do prohlížeče.
- E-business
- E-business (e-byznys) představuje elektronické podnikání. Elektronické podnikání využívá zejména webové technologie a různé automatizované informační systémy.
- ECM
- ECM (Enterprise Content Management) je zkratka zpřesňující určení CMS systému (publikační neboli redakční systém pro tvorbu dynamických webů). Zkratka CMS není stoprocentně výstižná. Z tohoto důvodu se začalo využívat zkratek, které blíže specifikují zaměření konkrétního CMS.
- E-comymerce
- E-commerce (eCommerce, ecommerce) postihuje oblasti od distribuce, nákupu, prodeje, marketing a servisování produktů prostřednictvím elektronických systémů, zejména pak internetu.
- EDI
- EDI (Electronic Data Interchange) je sada standardů pro strukturování informací s cílem výměny dat mezi firmami, institucemi a jinými entitami.
- EDIFACT
- EDIFACT jako obecná mezinárodní norma pro EDI je současně normou multioborovou a logicky zastřešuje řadu uživatelsky orientovaných podmnožin, tzv. aplikačních norem pro jednotlivá odvětví.
- Elektronická komerce
- Elektronická komerce dnes zahrnuje nejen nakupování na internetu a prodej na internetu, ale například také elektronické online platby, e-marketing, SEO, SEM, elektronické výměny dat, automatické sběry a vyhodnocování dat ap.
- Elektronická peněženka
- Bezhotovostní platební styk se začal již před lety úspěšně prosazovat i v České republice. Nikoho dnes nepřekvapí zákazník, který v e-shopu platí platební kartou, ať už kreditní nebo debetní. Existují samozřejmě i další způsoby bezhotovostních úhrad (převodní příkazy, platby e-bankou ap.). Obrovský…
- Elektronická tržiště
- Elektronická tržiště (e-marketplace) jsou aplikace spadající do oblasti e-commerce. V prostředí Internetu vytvářejí prostor pro uskutečňování mnohostranných elektronicky realizovaných obchodních transakcí.
- Elektronické aukce
- Jedná se o aukce přenesené do prostředí internetu. Aukcí využívají jak soukromé osoby a koncoví spotřebitelé (C2C), tak firmy a instituce (B2B elektronická tržiště založená na aukčním principu).
- Elektronické online platby - definice
- Elektronické online platby patří k oblíbeným metodám úhrady zboží nebo služeb na internetu. Zákazník jednoduše zaplatí prostřednictvím kreditní karty nebo s pomocí tzv. platebních procesorů.
- Elektronický obchod
- Elektronické obchody jsou základním předpokladem obchodování na internetu a elektronické nakupování či prodej by bez nich nebyl možný. Obecně převažuje trend propojení elektronického obchodu na účetní a skladový systém.
- E-marketing
- E-marketing (internetový marketing, online marketing) zahrnuje širokou škálu marketingových nástrojů a postupů. Vždy by měl korespondovat s "klasickým" marketingem, aby bylo dosaženo synergických efektů vzájemné podpory.
- E-marketplace
- V e-marketplace se vytváří virtuální obchodní komunita s vysoce optimalizovanými řídícími a obchodními procesy. Členem komunity se firma nebo instituce obvykle stává až po registraci a platné autorizaci ze strany provozovatele tržiště.
- E-obchody
- E-obchod je alternativním názvem pro internetový obchod, shop, webshop, e-shop, či elektronický obchod.
- E-procurement
- E-procurement (elektronická tržiště, e-tržiště, elektronické aukce, e-aukce) je oblastí elektronické komerce. Účastníci systémů získávají schopnost kontrolovat své nákupy, snižovat nákupní ceny, zlepšovat výrobní cykly, získávat nové odběratele a zbavovat se nadnormativních zásob.
- E-shop
- E-shop je alternativním názvem pro shop, internetový obchod, online-shop, e-obchod, on-line obchod, či elektronický obchod.
- Extranet
- Extranet lze chápat jako soukromou počítačovou síť využívající aplikací vystavěných na internetových protokolech, síťové konektivity a telekomunikačních systémů, určenou k zabezpečenému poskytování informací vlastním zaměstnancům, dodavatelům, prodejcům, partnerům a zákazníkům.
- FAQ
- A list of frequently asked questions with answers - Seznam často kladených otázek a odpovědí na ně.
- Flash
- Technologie určená k tvorbě a přehrávání animací obsahujících jak video, tak audio na webu.
- Google analytics
- Jedny z nejdokonalejších, volně dostupných statistik na světě. Jsou dostupné v češtině.
- Hosting
- Hosting (poskytování hostingu) je služba označující pronajímání webového serveru nebo jeho části (velikost diskového prostoru), za účelem umístění webové aplikace a zajištění její dostupnosti z prostředí internetu.
- HTML
- HTML (HyperText Markup Language) je značkovací jazyk, který vznikl v souvislosti s rozvojem využití webů. Je založen na principu označování (mark-up) částí textu pomocí předem známé množiny značek, kterým se také říká tagy.
- Imprese
- Jedno zobrazení banneru.
- Internetová reklama
- Internetová reklama zahrnuje širokou škálu reklamních nástrojů a postupů. Vždy by měla korespondovat s "klasickou" reklamou, aby bylo dosaženo synergických efektů vzájemné podpory.
- Internetové aplikace
- Podstatným znakem je, že uživatelé k těmto aplikacím přistupují prostřednictvím internetu. Dalším důležitým rysem je využití tzv. tenkého klienta, což je internetový prohlížeč.
- Internetové aukce
- Využití internetu jako média zpřístupnilo principy aukcí obrovské komunitě lidí. Nejznámější internetovou aukcí na světě je eBay. Rovněž komerčním podnikům a institucím účast v aukcích dokáže přinést řadu výhod viz elektronické aukce nebo e-procurement.
- Internetové prezentace
- Internetové prezentace slouží k propagaci firmy, instituce, produktů nebo služeb na internetu. Při tvorbě internetových prezentací je využíváno textů, obrázků, tabulek, flash animací ap.
- Internetové prodejny
- Za prudkým rozvojem prodeje zboží a služeb na internetu stojí rozmach dostupnosti internetu, rostoucí důvěra zákazníků, obvykle nižší ceny oproti kamenným prodejnám (internetoví obchodníci mají nižší provozní režie) a v neposlední řadě sofistikované nástroje pro prodej na internetu.
- Internetový marketing
- Internetový marketing zahrnuje širokou škálu marketingových nástrojů a postupů. Vždy by měl korespondovat s "klasickým" marketingem, aby bylo dosaženo synergických efektů vzájemné podpory.
- Internetový obchod
- Téměř veškeré internetové obchody dnes běží na tzv. dynamických aplikacích, které jsou vystavěny nad databázemi zboží a zákazníků. Kvalita nabízených obchodů se velmi liší a jsou nabízeny systémy od jednoduchých krabicových až po internetové obchody přizpůsobené na míru zákazníkovi a dodávané…
- Intranet
- Intranet lze chápat jako soukromou počítačovou síť využívající internetových protokolů. Často je tímto termínem označován soubor vnitrofiremních webových stránek běžících na aplikaci zvané redakční nebo publikační systém.
- ISP
- Internet Service Provider - a company that gives you access to the Internet - Poskytovatel internetových služeb - společnost, která Vám umožňuje přístup k internetu.
- Konsignační sklad
- Konsignační sklad je fyzický sklad materiálu, polotovarů nebo dokončených výrobků. Na rozdíl od běžného skladu se formálně liší tím, že obsah skladu - zboží uskladněné v konsignačním skladu, je ve vlastnictví dodavatele. Odběratel je obvykle na základě smlouvy povinen skladovat konsignační zboží odděleně…
- Konverzní poměr internetových obchodů
- Konverzní poměr je zaklínadlem e-commerce a potkáváte se s ním v téměř každém článku o obchodování na internetu. Co to tedy je? Konverzní poměr je procentuální vyjádření úspěchu při "přetavování" prosté návštěvnosti v tzv. konverzi, tedy cíl. Máte návštěvnost 1000 návštěvníků každý den? Skvělé, ale kolik z těch 1000 lidí jsou skutečnými zákazníky? Konverzní poměr = počet zákazníků / počet návštěvníků. Pokud z 1000 návštěv „udělám“ 10 obchodů (zákazníků) mám konverzní poměr 1%. Konverzní poměr je v internetovém marketingu přesně měřitelná veličina.
- Linkbuilding
- Budování zpětných odkazů. Link building je jednou z nejdůležitějších součástí optimalizace pro vyhledávače (SEO). Dostatek kvalitních zpětných odkazů zaručí zvýšení návštěvnosti a zlepšení pozic ve vyhledávačích. Jedná se v podstatě o webovou obdobu public relations. Metody: registrace do katalogů, výměna odkazů, nákup placených zpětných odkazů, nepřímý link building.
- Logistika
- Pojem logistika je odvozen od řeckého slova Logos, což znamená řád, pořádek, princip, systém. Zjednodušeně lze říci, že logistika je nauka, ve které jde v principu o to, aby byly správné věci a ve správný čas na správném místě, a to vše při zachování minimálních nákladů.
- Míra prokliku (CTR)
- Poměr počtu prokliků k počtu zobrazení reklamního prvku - vypovídá o účinnosti dané reklamy.
- Nakupování na internetu
- Nakupování na internetu je proces, při kterém dochází k nakupování tzv. elektronickou formou a jsou zde také hojně využívány online platební metody.
- Obchodní dům
- Obchodní domy jsou speciálním typem internetových obchodů. Na rozdíl od vertikálních obchodů s jedním typem komodity nebo velmi příbuznými komoditami zboží, nabízejí jiný &„horizontální pohled, či přístup” a nabízejí širokou škálu, často i nesouvisejících komodit organizovaných do takzvaných pater.
- Obchodování na internetu
- Za prudkým rozvojem obchodování na internetu stojí rozmach dostupnosti internetu, rostoucí důvěra zákazníků, obvykle nižší ceny oproti kamenným prodejnám a v neposlední řadě sofistikované nástroje pro obchodování na internetu, jakým je například systém ShopCentrik.
- OLAP
- OLAP (On Line Analytical Processing) je přístup, který zajišťuje rychlé odpovědi na analytické otázky, které jsou multirozměrné ve své podstatě. OLAP je část širšího pojmu s názvem Business Inteligence.
- Online marketing
- On-line marketing (internetový marketing, e-marketing) zahrnuje širokou škálu marketingových nástrojů a postupů. Vždy by měl korespondovat s „klasickým” marketingem, aby bylo dosaženo synergických efektů vzájemné podpory.
- On-line obchody (online)
- On-line obchod je alternativním názvem pro internetový obchod, shop, e-shop, webshop, e-obchod, či elektronický obchod.
- Online platební metody
- Zákazník jednoduše zaplatí prostřednictvím kreditní karty nebo s pomocí tzv. platebních procesorů, kterým je například PayPal. Výhoda spočívá v jednoduchosti realizace platby.
- Outsourcing IT řešení
- Outsourcing vznikl spojením dvou anglických slov Out (ven, venku, z domu) a Source (zdroj). Obecně se jím označuje zajištění určité činnosti či služby, kterou firma potřebuje, externí společností.
- PageRank
- PageRank je hodnota (číslo), kterou vyhledávač google přiřadí ke každé internetové stránce. Vyjadřuje se tím důvěryhodnost a kvalita internetové stránky.
- PayPal
- Platební procesory, jako například PayPal, Google Checkout nebo Click2Pay umožňují přijímání elektronických online plateb.
- PaySec
- PaySec je formou elektronické peněženky a prostředkem pro rychlou, levnou a bezpečnou platbu na internetu. Je univerzální alternativou ke všem užívaným platebním možnostem (karty, PR SMS, dobírka ap.).
- Platby kreditními kartami
- Platby kreditními (debetními) kartami na Internetu v současné době patří k moderním a bezpečným metodám a nabývají stále většího významu.
- Portál
- Termínem portál jsou označovány webové stránky, které zveřejňují velké množství často různorodých informací z mnoha oblastí (portál) nebo z jedné konkrétní oblasti, či oblastí velmi příbuzných (vortál). Uživateli jsou portály často vnímány jako vstupní bod do internetu.
- PPC
- Zkratka PPC (Pay Per Click - platba za proklik) znamená, že inzerent platí za reklamu až tehdy, kdy dojde k prokliknutí a odchodu návštěvnka na jeho web či e-shop.
- Prodej na internetu
- Za prudkým rozvojem prodeje zboží a služeb na internetu stojí rozmach dostupnosti internetu, rostoucí důvěra zákazníků, obvykle nižší ceny oproti kamenným prodejnám a v neposlední řadě sofistikované nástroje pro prodej na internetu, jakým je například systém ShopCentrik.
- Publikační systém
- Publikační systém (redakční systém CMS, ECM, WCM, DMS) je softwarová aplikace pro správu a publikování informací na internetu, intranetu, či extranetu.
- Redakční systém
- Redakční systém (publikační systém, CMS, ECM, WCM, DMS) je softwarová aplikace pro správu a publikování informací na internetu, intranetu, či extranetu.
- RSS kanály a RSS čtečky
- RSS je univerzální platforma pro výměnu a šíření dat (obsahu) pro webové stránky.
- SEM - marketing založený na vyhledávačích
- SEM je množina marketingových metod s cílem zvýšit viditelnost webových stránek (firemní stránky, internetový obchod) ve výsledcích vyhledávání, které poskytují vyhledávače typu Google, Seznam ap.
- SEO - optimalizace pro vyhledávače
- SEO (Search engine optimization) je podmnožinou SEM (Search Engine Marketing). Cílem SEO je zvýšení počtu a kvality návštěvníků webu nebo e-shopu dosažením co nejlepších pozic v přirozených (organických) výsledcích vyhledávání ve vyhledávačích.
- Shop
- Shop je stále častěji užívaným a nejkratším názvem pro e-shop, e-obchod, on-line obchod, on-line shop, internetový obchod, či elektronický obchod.
- Statické webové stránky
- Představují soubor jednotlivých a pomocí odkazů vzájemně propojených webových stránek (HTML stránky).
- TecDoc (Tec Doc) - databáze náhradních dílů pro automobilový průmysl
- Firma TecDoc Informations System GmbH byla založena v roce 1994 společnostmi s cílem stát se vedoucím dodavatelem informací v oblasti náhradních dílů na Evropském trhu. posláním TecDoc je tedy standardizace, sběr i distribuce dat a rovněž také vývoj nezbytných technologií. TecDoc je příkladem podnikového tržiště.
- Tvorba e-shopů
- Na trhu existuje řada aplikací určených pro provozování e-shopů. Na jednom pólu stojí levné krabicové e-shopy, na opačném pólu pak stojí aplikace e-shopů, které jsou zákazníkovi ohýbány na míru a jsou dodávány na klíč.
- Tvorba internetových obchodů
- Na trhu existuje řada aplikací určených pro provozování internetových obchodů. Na jednom pólu stojí levná krabicová řešení, na opačném pólu pak stojí aplikace internetových obchodů, které jsou zákazníkovi ohýbány na míru a jsou dodávány na klíč.
- URL
- Uniform Resource Locator - the address that identifies a Web site (such as www.ebay.com) - adresa webstránky (např www.ebay.com)
- VHTF
- Very hard to find - Velice těžko k získání (zkratka používaná v aukcích).
- Virální marketing
- Principem virálního marketingu je spoléhání na samovolné šíření informace mezi lidmi. Podstatou je správná forma a umístění sdělení, které samo o sobě musí být tak atraktivní, že je lidé, popř. komunity začnou samy o sobě a dobrovolně šířit.
- Virální reklama
- Virální reklama označuje stejný pojem jako virální marketing. Doporučujeme navštívit článek Virální marketing, který podstatu virálního marketingu osvětluje.
- Virtuální obchod
- Virtuální obchod je alternativním názvem pro internetový obchod, shop, e-shop, e-obchod, on-line obchod, či elektronický obchod.
- Vortál
- Vortál (vertikální portál) je obdobou portálu, avšak poskytuje informace z jednoho oboru, či oborů výrazně příbuzných hlavnímu nosnému tématu. Typickými vortály jsou například Digitálně.cz (digitální technika) nebo Svět-Bydlení.cz (bydlení, architektura, hypotéky).
- Výměna dat a softwarové systémy
- Výměna dat mezi softwarovými systémy souvisí s pojmem datová komunikace. Pojmem datová komunikace se označuje proces výměny dat mezi různými softwarovými systémy.
- WCM
- Pojmem WCM se vynačují CMS systémy, které jsou vystavěny téměř výhradně na webových technologiích. Typickým představitelem je publikační systém MediaCentrik od NetDirectu, který je vystavěn na nejmodernější technologii .NET.
- Web shop (webshop)
- Web shop (webshop) obchod je alternativním názvem pro internetový obchod, e-shop, e-obchod, on-line obchod, či elektronický obchod.
- Webhosting
- Webhosting je služba označující pronajímání webového serveru nebo jeho části (velikost diskového prostoru), za účelem umístění webové aplikace a zajištění její dostupnosti z prostředí internetu.
- Weblog
- Weblog je vlastně jakýsi diář autora, který je ochotný své názory zveřejňovat. Součástí je často diskusní fórum, ve kterém se mohou návštěvníci vyjadřovat k předloženým tématům. Typický weblog kombinuje texty, obrázky a odkazy na jíné weblogy a webové stránky.
- Webová analytika - Analýza webu
- Pojem „webová analytika“ označuje měření provozu webových stránek a vyhodnocování statistik, které takovým měřením získáte, a slouží ke zlepšování efektivity webu či e-shopu.
- Webové aplikace
- Webové aplikace jsou softwarové aplikace určené pro prostředí internetu. Zásadně se liší od aplikací typu klient/sever tím, že běží na serverech umístěných na internetu a použitím tzv. tenkého klienta.
- Webové prezentace
- Webové prezentace slouží k propagaci firmy, instituce, produktů nebo služeb na internetu. Webové prezentace obvykle běží na software zvaném publikační nebo také redakční systém.
- Webové stránky
- Hovoří-li dnes někdo o webových nebo www stránkách, má na mysli nějakou konkrétní webovou adresu na které se nachází například firemní prezentace, informační portál, stránky zájmových sdružení ap.
- WWW stránky
- Hovoří-li dnes někdo o www nebo webových stránkách, má na mysli nějakou konkrétní webovou adresu na které se nachází například firemní prezentace, informační portál, stránky zájmových sdružení ap.
- XHTML
- Původně byly téměř veškeré webové stránky formátovány prostřednictvím HTML značek. Pokračování HTML je založeno na bázi jazyka XML, kde je definována jako jedna z množin značek (DTD) i množina značek odpovídající poslední verzi HTML 4. Tento jazyk se nazývá XHTML (Extensible HTML).
- XML
- XML (Extensible Markup Language) je značkovací jazyk definovaný doporučením W3C. Primárním posláním XML je usnadnění sdílení dat napříč různorodými systémy. XML je otevřený standard.