Případová studie – iPrint

www.iprint.com

Shrnutí

iPrint je dobrým příkladem toho, jak komoditní odvětví (tisknutí vizitek a malých množství dopisů) může být transformováno zaměřením se na zkušenost koncového zákazníka. iPrint přišel na to, že lidé se velmi zajímají o to, jak jejich vizitka nebo dopis vypadají, avšak většina z nich nemá zkušenost s profesionálním grafických designem. Potřebují jednoduchý způsob, jak vytvořit a schválit design profesionální kvality dříve, než dojde k tisku. Firma vytvořila webový systém a začala poskytovat pomocný software a návazné služby pomocí mnoha kanálů. Díky větší komplexnosti iPrint lépe slouží svým koncových zákazníkům.

Tisk nejvyšší kvality pro všechny

R.P.Farros je rozený podnikatel s hlubokými znalostmi o speciálním problému: předtiskové procesy. Jinými slovy – přesně ovládá všechny kroky, které jsou činěny, aby slova a grafika mohly být vytištěny na papír.
Původně se zabýval podnikáním v softwarovém vývoji aplikací pro podporu grafiků a tiskařů. Poté se zabýval projektem firmy Deluxe zaměřený na zavádění samoobslužných kiosků, které zákazníkům umožňovaly tisknout původně elektronická data. Zde se Farros setkal s novým typem zákazníků: podnikatele, kteří požadují vizitky a hlavičkové papíry v profesionální kvalitě, kteří se však nechtějí orientovat v problematice typů písma, velikosti, grafickém uspořádání, a dalších typografických problémech. Tento druh zákazníků rovněž nepatřil mezi počítačové odborníky. Proto kiosky obsahovaly dotykovou obrazovku. Uživatelé nemuseli prohledávat menu a složitě aranžovat grafiku.
Kiosky byly velmi úspěšné. Dříve si zákazníci museli vybrat ze vzorkovnice a vyplnit formulář, který specifikoval text obsažený na vizitce nebo hlavičkovém papíru. Zákazníci si tedy dopředu nemohli prohlédnout, jak bude vypadat výsledek. V kiosku si každý mohl prohlédnout a vytisknout varianty, posoudit jejich vzhled, provést korekce a rovnou zadat objednávku. Chybovost plnění zakázek tak klesla z velmi nákladných 16 procent na procento jediné. Kiosky byly instalovány v 425 obchodních domech v USA.

Samoobslužné tiskařství na Internetu

Farros odešel z Deluxe v roce 1995 a vzal si sebou i celý tým svých spolupracovníků. Jeho dalším cílem se stalo – zpřístupnit komerční tisk širokému okruhu klientů pomocí WWW. V prosinci 1996 tak začala fungovat firma iPrint. Farros podepsal smlouvu o partnerství s firmou Business Cards Tomorrow (BCT), což je jeden z prvních komerčních tiskařů v USA. BCT jako první v oboru nabídl doručení zakázky až do domu kdekoliv v zemi. Kombinace krátkodobých zakázek a velkoobchodních cen bylo přesně to, co Farros hledal. iPrint později rozšířil své vztahy na producenty pohlednic, diářů, triček a dalších podobných věcí.

Navrhování zakázky k tisku

Když se připojíte na stránku iPrint.com, dostanete se do obchodního domu iPrint. Zde můžete navrhovat, posuzovat a objednávat množství rozličných produktů: vizitky, hlavičkové papíry, samolepky, diáře, pohlednice, apod. Zdarma si můžete navrhnout některé tyto věci v elektronické podobě, a poté je třeba poslat elektronickou poštou.
Proces navrhování je velmi jednoduchý. Jednoduše vyberete položku, zvolíte velikost a vyberete vhodný design. Pak vepíšete informace, které mají být zobrazeny. Během zlomku vteřiny si pak můžete prohlédnout a posoudit finální vzhled na obrazovce. Jakékoliv podrobnosti můžete pozměnit – typ písma, velikost, grafické symboly, naimportovat vlastní logo.Vše připraveno tak, aby nebylo třeba speciálních znalostí.
Jakmile jste spokojeni se vzhledem, stačí zvolit typ papíru a barevnou nebo černobílou verzi a objednávka je hotova. Výsledek bude doručen obvykle během dvou dnů za cenu, která je znatelně nižší než u většiny klasických tiskařství. Cenový rozdíl se projeví nejvíce při zadávaní malých objemů.

Služby zákazníkům

iPrint poskytuje neustálý přístup k informacím o tom, v jaké stavu je vaše objednávka právě teď. V průběhu jejího vyřizování jsou vám zasílány e-maily informující o ukončení každé z fází procesu. Druhá možnost je jít na web a informace získávat zde. V průběhu doručování vyřízené objednávky se na www-stránce objevují informace z doručovatelské služby UPS. Všechny práce jsou vykonávány on-line, takže pokud se v průběhu procesu rozhodnete pro modifikaci, stačí zadat číslo objednávky a můžete změnit třeba barvu podkladu vizitky nebo adresu pro doručení vyřízené objednávky. Data o provedených objednávkách jsou uchovávána minimálně dva roky, takže při dalším zadávání nemusíte procházet celým procesem tvorby designu.

Výsledky

WWW stránky firmy iPrint již získala mnoho ocenění za to, že nabízí snadné použití kvalitní výsledky. Příjmy a ruch na stránce rostou o 25 procent každý týden. Přestože k ziskovosti se firma propracovávala několik let, její hodnota byla oceněna kapitálovými investicemi firem, jako např. Intel.